10 dolog, amit szeretek benned – az étterembe járásról személyesen

Van az úgy, hogy egy étteremtől nem kapunk frenetikus kulináris élményt, mégis képes belopni magát a szívünkbe. Biztosan mindenkinek van egy olyan helye, ahol szívesen megfordul annak ellenére, hogy nem főznek kiemelkedően jól. Íme, 10 olyan dolog, amit a jó ételen túl szeretni lehet.

1. Jó arcnak lenni nem nehéz

Az első, és legfontosabb dolog, ami optimális esetben alapfelszereltség mindenhol, ahol szolgáltatásokat kínálnak. Huszonéves koromban végigpultoztam egy nyarat, így tapasztalatból mondom, hogy mosolyogni és figyelni a vendégre nem nagy erőfeszítés. Tényleg nem kell túl sok, néhány kedves szó, segítőkészség és sok mosoly.

2. Órákon át üldögélnék náluk

Ugyan a túlzásba vitt minimál design vagy a nagyon harsány színek menővé tudják tenni egy hely megjelenését, azonban nem feltétlenül tölt bárki is hosszabb időt ilyen környezetben. Ezzel természetesen az igazán profik tisztában is vannak, nem véletlen, hogy a legnagyobb gyors kaja-lelőhelyeken egy halom olyan inger éri a vendéget, hogy amint magába tömte a megvásárolt ételt, már menne is. Az én kedvencem a könnyed bisztrós hangulat, szeretem, ha egy hely otthonos, semmit nem visznek túlzásba, és még akkor sem indulnék azonnal tovább evés után, ha egyedül vagyok.

3. Nem néznek szúrós szemekkel

Van két dolog az életemben, amiről egyrészt nem tehetek, másrészt nagyon is szeretem ezeket a tényeket. Ösztönösen szeretek nagy társaságban lenni és enni, illetve vonzom a “társaság közepe” típusú embereket. Nem nehéz hát kitalálni, hogy ha közös éttermezésre kerül a sor, akkor leginkább egy nagy olasz vasárnapi ebédre emlékeztet a jelenlétünk, és bizony ezt nem minden helyen viselik jól. Kellő humorral – ami azért nekünk is van, így szerintem elég szórakoztatóak tudunk lenni – azonban könnyű elérni, hogy ne érezzük magunkat elefántnak a porcelánboltban.

4. Az egyslágeres bandák

Egy halom olyan zenekar van, akinek egyetlen dalát ismerem, annak az egynek viszont mit sem csökkent az értékén ez a tény. A legjobb rámen lelőhelyemre, vagy a kedvenc rántott húsosomra sosem tekintenék kevesebbként csak azért, mert emiatt az egy fogás miatt érdemes ide ellátogatni. Sőt egyre több olyan hely akad, amelyek be is vállalják ezt, és nem akarnak olyanban jók lenni, amit senki nem vár el tőlük. A túl hosszú étlapok engem egyébként is inkább zavarba hoznak, nagy kínlódást tud okozni, ha túl sok ételből kell választanom, optimális esetben – szerintem – minden elfér egyetlen A/4-es oldalon.

5. Kis ajándékok

Tegye fel a kezét, aki nem szeret ajándékot kapni, legyen az bármilyen apróság. Na, ugye. Lehet az vaj és kenyér, vagy egy falatnyi desszert, amikor megérkezik, úgy tudok örülni, mintha karácsony lenne, mert azt érzem, hogy foglalkoznak azzal, hogy milyen benyomást keltenek.

6. Igényes kiegészítők

Tudom, hogy sokak számára túlságosan is triviális apróságnak tűnhet, de rengeteget képes egy ételhez adni a jó minőségű bors vagy só. Persze én sem Maldon-sóval ízesítem otthon a rakott krumplit, és azt sem gondolom, hogy ilyen alapanyagokat egy hétköznapi háztartás vezetéséhez be kell szerezni, ám bizonyos ételeket nagyon fel tud dobni. A friss bors pedig teljesen egyértelmű, rengeteget képes hozzáadni az egyes fogásokhoz.  

7. Ha minden olajozottan megy

Egyre gyakrabban futok bele például abba a problémába, hogy bizonyos helyeken képtelenség asztalt foglalni. Szeretek biztosra menni, így ha van lehetőség rá, mindig telefonálok, de előfordul, hogy ez sokadik próbálkozásra is kudarcba fullad. Meg kell említeni, hogy olyannal is találkoztam már, ahol visszahívtak, amint volt rá kapacitásuk. Természetesen ez csak az egyik leggyakoribb típusa a zökkenőknek, problémák egész arzenálja fordulhat elő, ha például szeretnénk egy nagyobb összejövetelt tartani valahol. Mivel rendszeresen csapok fel önkéntes rendezvényszervezőnek, akad benne tapasztalatom, és bátran mondhatom, hogy ezeket akadályokat egy gyakorlottabb csapat csont nélkül veszi.

8. Borravaló

Akár itthon vagyunk, akár külföldön, jattolni valamilyen formában mindenhol szokás, ahol vendégül látnak minket. Ennek a protokollja azonban országonként más ás más, hazánkban azonban nehezen szakadunk el attól, hogy ezt a saját, a szolgáltatás színvonalához mért döntésünknek tekintsük. Számos helyen ezt beleépítik a számla végösszegébe, ami miatt be kell vallanom, hogy egy fárasztóbb nap végén még hálás is vagyok, ám a vendégek zöme szereti ezt a döntést saját hatáskörben meghozni.

9. Ha baj van…

Hibázni még a legjobbak is szoktak. Manapság pedig, amikor egy jónak ígérkező helyet, nyitás után pillantok alatt felkaphat a sajtó és tömegével rohamozhatják meg a kíváncsi foodie-k, ez bőven benne van a játékban. Nem egy ígéretes éttermet tett már szinte teljesen tönkre a jelenség, épp ezért gondolom komolyan, hogy senkit nem lehet leírni egyetlen rossz élmény miatt. Óriási választóvonal viszont az, hogy a kritikát hogyan kezelik, legyen az akár rögtön helyben, akár utólag, különféle online fórumokon. Sajnos több rossz példába futottam bele az elmúlt időben a Facebook-os panaszkezelés kapcsán, a legrémesebb talán az volt, amikor az egyik kávézó a panaszkodó vendég hozzáértését kérdőjelezte meg. Érdemes ezzel vigyázni, mert egész kis hadjáratokat képes maga ellen gerjeszteni ezzel bárki.

10. Mindenki nyertesnek érzi magát

Nincs annál rosszabb érzés, amikor úgy jövök el egy helyről, hogy átverve érzem magam. Tudom, hogy mennyiféle költség épül be egy tál étel árába, így csodákat nem is várok, szívesen fizetek korrekt árat egy olyan fogásért, amihez megfelelő hozzávalókat választottak és tisztességesen el van készítve. Az okosba’ megoldott verziók pedig nemcsak pillanatok alatt kiszúrhatók, de az alapanyagos trükközések akár egészségügyi kockázatot is jelenthetnek.

Sorozatunkban szerzőink mondják el szigorúan szubjektív szempontok szerint, mitől érzik jól magukat egy helyen.

 

Írjon véleményt