A ZAX csoki vagány, merész és stílusos. Hobbiként, egy otthoni konyhában kezdődött a történetük, majd a szerelemprojektből később hivatás lett. A társtulajdonossal, Varga Ferivel beszélgettünk.
Varga Feri: A sztori kezdete az egy véletlen volt: Zsuzsi, a feleségem kapott a lányomtól egy csokoládé workshop ajándékot, ahova elment, megcsinálta, majd duplázta egy másik kurzussal. Innen indult az egész. Utána természetesen tovább képezte magát, például a Magyar Csokoládé Akadémián, de főleg az online térben tanult nagyon sokat. Eleinte csak karácsonykor készített bonbonokat, azután húsvétkor, majd később barátoknak is. Ez 9 éve volt és tavaly előtt már 130 helyre szállítottam – még nem árultuk, csak barátkoknak vittük. Mi Komáromból, Szlovákiából származunk, a Duna parton lakunk és ott született az első műhely is. Nem akartuk úgy hirdetni, hogy szlovák vagy magyar csoki, hanem egyszerűen csak Dunamenti. Mi építészettel, azon belül belső foglalkoztunk előtte 27 évig, modern belsőket készítettünk. A csokoládénk is ilyen design környezetben – dunaparti modern villában, ahol laktunk és minden színes volt – jött létre: ilyen lett a csoki is. A 9 év alatt sokszor kérdezték, hogy ebből miért nem csinálunk businesst, mindenki mondta, hogy mennyire finomak és szépek a csokoládék. Persze, hogy jók, hiszen a világ legjobb alapanyagaival dolgozunk már az elejétől fogva. Ezt az elején játékból csináltuk és megengedhettük magunknak, hogy a családnak és a barátainknak a legjobbat készítsük. Amikor elhatároztuk, hogy vállalkozássá fejlesszük, akkor Zsuzsi azt mondta, hogy egy feltétele van: csak ezekből az alapanyagokból dolgozik.
Hogy jött a név?
A baráti körben felírtunk néhány nevet és kijött az, hogy Chocolor, mert ugye színesek a csokoládék. Zsuzsinak és nekem se tetszett annyira. Olyan nevet szerettünk volna, ami kicsit macerálja az embert abból a szempontból, hogy mit jelent a márka neve. Így lett a ZAX. Úgy született, hogy nekiálltam egy nyáron egy franciaországi kirándulás közben ezen agyalni – egyébként bejártuk a világ csokoládézóit New Yorkban, Bécsben, Milánóban, Budapesten, hogy a legjobbak legyünk -. Azt tudtam, hogy X-nek mindenképp kell benne lennie, mert sok prémium termékben van. Az is fontos volt, hogy minden nyelven jól ki lehessen ejteni. A Z a Zsuzsiból jött, amihez választottunk egy magánhangzót. A handmade-t pedig nem akartuk se magyarul, se szlovákul ráírni, így maradt az angol, hiszen így talán mindenki érti. A Duna parton, ahol laktunk, onnan 100 méterre alakítottuk ki a műhelyt, amit felszereltük a legújabb technológiával. Elég jól haladtunk, 3 hónap alatt 50.000 bonbont készítettünk. Azt elhatároztuk, hogy a termék nem lehet csak bonbon, – ez a signature termékünk egyébként – így jött mellé a táblás csokoládé, mogyorókrém és a drazsé, plusz néhány kisebb termék. Tavaly ősszel indultunk és nagyszerűen sikerült. Karácsony volt a legjobb időszak, akkor még nem volt a Covid. Azt tudtuk, hogy az egyik fő célunk a céges ajándékok, erre szerettünk volna ráfeküdni. Januárban és februárban volt időnk a honlapon alakítani: az alapszín a fehér lett a magenta színű logóval, és ehhez alakítottuk az egész brandet. Van most két prémium termékünk. Valaki múltkor azt például kérdezte, hogy mit vigyen egy miniszter feleségének, és akkor ajánlottuk a 100 db-os termékünket. Hajtunk arra is, hogy akár a legdrágább csokoládénk legyen Közép-Európában.
Az mindig egy jó sztori. A világ legdrágább íze így lett híres.
Valójában nem olcsó a csokoládénk, de azt gondolom, hogy ezt egyfajta szervízzel kötnénk össze: például kiviszik a bonbont vacsora közben a megrendelő partnerének, ajándékként. Ez a chocolate service: eljuttatás módja, ügyesség, gyorsaság, egyediség és csomagolás. Idén februárban például a Dining Guide Várkert bazárban lévő rendezvényén voltunk a csokoládé szervizzel és nagyon jól ki tudtuk szolgálni a közönséget. Több, mint 1000 vendég volt és elfogyott az összes csokoládé. Ezért is célunk az, hogy például konferenciákon megjelenjünk, ahol kiszolgáljuk a résztvevőket. A csokiban az a jó, hogy nem kell evőeszköz hozzá, nem kell utána mosogatni, az ember csak elveszi és megeszi. Jól használható, mint cateringtermék, de sajnos ennek még nincs hagyománya. Megpróbálunk ebben mi az elsők lenni. Sajnos bejött a Covid, így a Wolton és a Netpincéren keresztül szállítottunk július közepéig, de az mégsem az igazi. Közben szeptember 10-én nyitottuk az üzletünket BudapestBelvárosában, annak ellenére, hogy szeptember 1-én bejelentették: nem jöhetnek turisták. Persze nekünk is a magyar vendég az első számú, de azért a belvárosban 40-60% a turistaforgalom. Az mindenképp fontos lépés a ZAX életében, hogy van egy saját elegáns, márkaüzletünk, mert ebből talán nincs túlkínálat. Ezt tervezzük Pozsonyban is, majd a következő lépés Csehország és Ausztria lesz. A harmadik lépés pár éven belül pedig a Skandináv országok felé nyitás. Egyelőre ez a cél, reméljük, hogy így fog fejlődni, ahogy tervezzük. Mindenesetre megpróbáljuk a csokoládénkat minél jobb márkákkal társítani – az üzletben a Taittinger Champagne szinte teljes termékskálája ott van. Igyekszünk a Ferrarival együttműködni. Azt szeretnénk, hogy a csokoládénkat kiemelt márkákkal párosítsuk. Nem tudom, hogy megéri-e ezekre ennyit költeni, de azt gondolom, hogy a prémium termékek imázsához sok minden hozzájárul.
Írjon véleményt
Vélemény írásához be kell jelentkezned az oldalra