Több mint sommelier – Kovács Anti

Kovács Antal sommelier

Kovács Antal örökös sommelier bajnok ezúttal egy talán kevésbé ismert oldaláról mutatkozik be. Azt persze mindenki tudja, hogy az immár három évtizede a pályán lévő szakember gyakorlatilag a bor „magyar hangja”, de hogy emellett mivel foglalkozik még, és hogyan jutott el idáig, talán már kevesen.

 

A saját borforgalmazó cége mellett brandépítéssel is foglalkozik, és elég hamar ráérzett, kibontakozott a szakmában, ugyanis miután levetkőzte kezdeti, néha megosztónak bizonyuló meggyőződéseit, megannyi pincészetnek segített már abban, hogy ismertebbé tegyék a nevet, a márkát.

„Az élet folyamatosan hozott olyan dolgokat, amelyeket nem is gondoltam volna, és nem is voltam rájuk felkészülve. A történések pedig lehetőségeket hoztak magukkal, én pedig próbáltam ezeket megragadni, és kihozni belőlük a legjobbat. Ez így volt és van az elmúlt 30 évben, amióta borral foglalkozom.”

 

 

Természetesen ő is megjárta a ranglétrát: volt felszolgáló, akkor tetszett meg neki igazán a bor jó értelem vett misztériuma, az, ami körüllengi ezt a világot, érezte, hogy ez nagyon izgalmas dolog. Ezért elkezdett intenzíven tanulni róla, képezte magát, versenyeken indult (egyébként azóta is a versenyekre való felkészülés, a tanulási folyamat, a kihívás inspirálja a legjobban). A sikerrel vett akadályok után sommelier lett a Gundelben, majd tanácsadó egy borforgalmazó cégnél. Ekkor ismét új dimenziók nyíltak meg előtte, megannyi új ismeretre tett szert.

„Bárhol is dolgoztam korábban, félig tudatosan, félig ösztönösen, de végső soron pincészeteket ismertettem meg az emberekkel. Aztán elindítottam a saját borkereskedésemet. És eljött az a pont, amikor felfogtam, hogy ha én érdemben akarok bort értékesíteni, akkor nekem is hozzá kell járulnom a brandépítéshez, hogy a pince márkája felépüljön, megismerjék a nevét. Mert hiába jó egy bor, ha a fogyasztók nem ismerik, akkor nem fogják megvásárolni, akkor sem, ha ajánlják nekik.”

 

 

Ehhez az kellett, hogy egyre tudatosabban foglalkozzon a pincékkel, vigye a boraikat borbemutatókra, beépítse a borvacsorák menüsorába, beillessze a borkurzusok anyagába, posztoljon róluk a közösségi médiában, ha olyan felkérés van, akkor cikkekben megjelentesse őket. Ez egy nagyon sokrétű és összetett munka, ami mind hozzájárul ahhoz, hogy a pincészet neve ismert legyen és eladhatóvá váljon egy bor.

„Az a helyzet, hogy sokáig nem akartam elfogadni, miszerint a márka a legfontosabb a piacon. Én úgy gondoltam, sőt meg voltam róla győződve, hogy a bor minősége a legfontosabb. Ha egy bor jó minőségű, és az ember sokat beszél róla, ajánlja, akkor be fog indulni. Ez nyilván részben így is van, a minőség nagyon fontos, hiszen akkor nem is tudok mögé állni, a saját nevemet járatom le, ha rossz borhoz adom az arcom. Mert akár tetszik, akár nem, a brandet lehet később forintra váltani. Ez a kendőzetlen igazság, és ezt nekem is kőkemény meló volt elfogadni. Először ösztönösen, aztán egyre tudatosabban végeztem ezt az építő tevékenységet, most pedig már egészen tudatosan. Országszerte több pincének is segítek, most már maguktól keresnek meg, és úgy veszem észre, hogy elégedettek a munkámmal, pozitív hatásokat tapasztalnak, és népszerűbbek tudnak lenni a porondon.”

 

 

Kovács Antal a hosszú évek alatt szerzett tapasztalatait kamatoztatja igen sikeresen a bormarketingben. Ez egy komplex dolog, de olyan pincészeteknek is építi az imidzsét, akinek egyébként a borait nem forgalmazza, a kettő részben összefügg, de nem feltétlenül.

„Nagyon szeretem a kihívásokat, lételemem a felkészülés is például egy-egy versenyre. Az ilyen felkérések is minden alkalommal új kihívást jelentenek, amire alaposan felkészülök, és jóleső a siker, ha megismertetek egy kiváló pincészetet a fogyasztókkal.”

 

instagram: Kovács Anti

tiktok : Kovács Anti 

 

Írjon véleményt