Ekszkluzív interjú, Kovács Antal sommelier influenszerrel

Kovács Antal sommelier

Kovács Antal Örökös Magyar Sommelier Bajnok, a legismertebb sommelier hazánkban. A Gundelből indulva a Zwack Unicum borüzletágán keresztül a Lidl Magyarország borszakértői székét is megjárta. Ahogy mondani szokás; csak akasztott ember nem volt még a magyar bor horizontján. Jelenleg a Pinceáron.hu borkereskedés szekerét tolja. De ez mellett sem ül tétlenül. Derült égből villámcsapás módjára, ő az első magyar sommelier, aki influencer lett a TikTok közösségi oldalon (TikTokTony). 2024 januárjában induló legújabb projektjét pedig, már most nagy érdeklődés övezi: elindítja online borkurzusát, hogy még több fogyasztó tudjon magabiztosabban közelíteni a borhoz. Öveket kérjük becsatolni; a Kovács Antal nagy interjú következik!
 
 
 
 
Mennyire influencer ma egy sommelier?
 

Szerintem egy sommelier, bizonyos tekintetben mindig is influencer volt. Csak régebben más szinten. Hiszen teljesen más volt a helyzet 20 évvel ezelőtt és ma. Amikor a social media platformok még nem léteztek, a sommelier mozgástere igencsak le volt korlátozva. Hiszen csak azokat az embereket érte el, illetve tudta megszólítani, akik betértek az étterembe, ahol dolgozott. Mára ez teljesen megváltozott. Az interneten keresztül ezrekhez, sőt százezrekhez tudja eljuttatni üzenetét a sommelier. Persze csak akkor, ha egyáltalán vannak ilyen ambíciói. Szóval a kérdésre válaszolva; ha az ambíció adott, a sommelier, a mai kor fogalmai szerint is képes influencer-ré válni.

 

Milyen csatornákat használsz a kommunikációdhoz?

 

Legrégebben a Facebook-ot használom. Stabil alapokon álló platform, ahol meglehetősen jó hatásfokkal tudok kommunikálni a privát oldalamon. De megvannak a platform korlátai, ez kétségtelen. A másik csatorna az Instagram. Meglehetősen intenzíven dolgozom rajta, ám azt figyeltem meg, hogy az organikus fejlődés lehetőségei ott is korlátozottak.  A legújabb csatorna pedig amit használok, nem más, mint a TikTok. Ez a platform még relatív új, egyelőre nincsenek nagy korlátozások. Úgyhogy ha ügyes és kitartó az ember, ott ma még nagyon szép ütemben lehet fejlődni és követő tábort építeni. Ami nagyon tetszik benne, hogy teljesen más a dinamika és a játékszabályok, mint a többi platformon. Úgyhogy a TikTok-élet egy folyamatos tanulást is jelent egyben. Ott egy pillanatra sem szabad megállni.

 

Mióta lettél TikTokker?

 
Valamikor 2022. elején regisztráltam a TikTok-ra. De az első komoly szándékú, jövőbe tekintő posztomat csak 2023. januárjának legvégén tettem ki. Azóta hét hónap telt el. Ez idő alatt akkora utat jártam be, hogy amikor visszatekintek, az az érzésem, mintha már hét éve gyártanék oda tartalmat. 
 
 
Milyen videók mennek inkább az oldaladon, értem itt, hogy szakmába vágó, vicces, vagy edukációs?
 
Úgy látom, hogy a szakmába vágó ismeretterjesztő- és az edukációs videókra fogékony leginkább a közönségem. Ennek örülök, mert így nem vagyok rákényszerülve, hogy erőltetetten vicces videókat készítsek, amelyek könnyen kellemetlenné és nevetségessé is válhatnak. A humor persze nem áll messze tőlem. Így ahol helye van, ott természetesen belecsempészek egy kicsit abból is a videóimba. De csak finoman, elegánsan, semmiképp sem túltolva a dolgot. Hiszen sommelier vagyok, nem pedig egy önjelölt humorista.
 
 
 
Hova lehet itt fejlődni, mi lehet a célja egy sommeliernek?
 
A célom egyértelmű. Minél több emberhez eljuttatni a bor pozitív előjelű üzenetét. Azaz edukálni a hallgatóságot és szerény lehetőségeimmel hozzájárulni a hazai borkultúra felemelkedéséhez. S hogy hova lehet itt fejlődni? Hiszek benne, hogy magas szintre. A visszajelzések nagyon pozitívak. Bármelyik pillanatban bekövetkezhet egy komoly robbanás.
 
 

Milyen nagy dobására készülsz, ami publikus persze?

 
Az elmondottak mellett, egy hazánkban még teljesen újszerű online bortréning szervezésén dolgozom most egy barátommal. Ő a marketing-, illetve a social media területén megszerzett egyedülálló tudását teszi bele a történetbe, én a borszakmai, sommelier know how-t hozom. Ez az online bortréning egy új, eddig ismeretlen szintre fog fellépni hazai boros képzések horizontján. Bárki jelentkezhet, aki szeretne még többet tudni a borról, illetve a borkultúráról. Az előzetes felmérések szerint három csoportból lesz a legtöbb hallgatónk. Sokan lesznek, akik az üzleti élet területén dolgoznak, s hivatalos eseményeken – partner partik, üzleti vacsorák-, fogadások, stb. – nem szeretnének kilógni a sorból, amikor borról esik szó. Márpedig az ilyen jellegű eseményeken nagyon gyakori beszédtéma a bor. A másik, a lelkes borbarátok csoportja, akik saját örömükre tanulnak a borról és kifejezetten élvezik a boros környezetet. Valamint a vendéglátásban dolgozók lesznek még nagyobb számban jelen. Ami teljesen érthető, hiszen ma már nem elég annyit tudni, hogy mitől fehér a fehérbor. A szakács kollégák igénye is megnőtt – ami nagyon dicséretes -, hogy többet tudjanak a borról, például egy borvacsora menüsorának összeállítása során lehet ez a tudás pótolhatatlan. A felszolgálásban résztvevőkről nem is beszélve. Hiszen ők azok, aki a borokat nem csak felszolgálják, de ajánlják is a vendégeknek. Márpedig ma már rengeteg az olyan vendég, aki könnyen zavarba tudja hozni a hiányos tudású felszolgálókat.
 
 

Mik változtak a szakmádban? Hogy lehet a felszínen maradni?

 
Rengeteg dolog változott az utóbbi néhány évtizedben. Ma már nem elég, hogy valaki jó sommelier szakember legyen. Az, hogy tökéletesen tud valaki dekantálni egy bort, húsz éve még nyerő volt. Ma már önmagában édes kevés. Ha szeretnénk fejlődni és előre lépni, ki kell lépnünk a komfortzónánkból és láthatóvá kell tegyük magunkat a világ számára. Na és erre kínálnak tökéletes lehetőséget a social media platformok. Úgyhogy arra biztatom a fiatal sommelier kollégákat, hogy éjenek ezzel a lehetőséggel, mert 2023-ban ez szinte nélkülözhetetlen boldoguláshoz.
 
 

Kicsit mesélj a jövőbeli tervekről! 

 
Sok munka és sok utazás! A munkától sosem féltem. Sőt, mondhatni a lételemem. A családi utazások azonban rendesen ellettek hanyagolva, amióta karrieremet építem. Ezen mindenképp változtatni fogok. Meggyőződésem, hogy az egészséges életstílushoz és szellemi kiegyensúlyozottsághoz hozzá tartoznak azok az élmények is, amelyekre utazásaink alkalmával tehetünk szert. Pótolhatatlanok.
 
Kancellár Bortréning jelentkezés: jelentkezem 

Írjon véleményt