Minél több emberhez eljuttatni a bor pozitív előjelű üzenetét

Kovács Antal sommelier

Hogyan lehet népszerűsíteni napjainkban a borkultúrát? Miként tud kommunikálni egy sommelier a borkedvelő közönséggel? Mi változott ebben a szakmában? Interjúnkban Kovács Antal sommelier mindenre fényt derít.

Mit gondolsz, mennyire influencer ma egy sommelier?

Úgy gondolom, bizonyos szempontból egy sommelier mindig is influencer volt, csak régebben más szinten. Hiszen teljesen más volt a helyzet húsz évvel ezelőtt, amikor még nem léteztek a közösségi média platformok, így a mozgástér igencsak korlátozott volt, mivel csak azokat az embereket érte el, illetve tudta megszólítani, akik betértek az étterembe, ahol dolgozott. Mára ez teljesen megváltozott. Az interneten keresztül ezrekhez, akár százezrekhez tudja eljuttatni az üzenetét. Persze csak akkor, ha vannak egyáltalán ilyen ambíciói. Tehát ha az ambíció adott, a sommelier a mai kor fogalmai szerint is képes influencerré válni.

Milyen csatornákat használsz a kommunikációdhoz?

Legrégebben a Facebookot használom. Ez egy stabil alapokon álló platform, a privát oldalamon meglehetősen jó hatásfokkal tudok kommunikálni. De megvannak a korlátai is, ez kétségtelen. A másik csatorna az Instagram. Kifejezetten intenzíven dolgozom rajta, ám azt figyeltem meg, hogy az organikus fejlődés lehetőségei ott is korlátozottak. A legújabb csatorna pedig amit használok, a TikTok. Ez a felület még viszonylag új, egyelőre nincsenek nagy korlátozások, úgyhogy ha ügyes és kitartó az ember, ott elég szép ütemben lehet fejlődni és követőtábort építeni. Ami nagyon tetszik benne, hogy teljesen más a dinamika és a játékszabályok, mint a többi közösségi média felületén. Ebből kifolyólag a TikTok kezelése folyamatos tanulást is jelent egyben. Ott egy pillanatra sem szabad megállni.

Mióta lettél TikTokker?

Valamikor 2022 elején regisztráltam, de az első komoly szándékú, jövőbe tekintő posztomat csak 2023 januárjának végén tettem ki. Azóta hét hónap telt el. Ez idő alatt akkora utat jártam be, hogy amikor visszatekintek, az az érzésem, mintha már hét éve gyártanék oda tartalmat, köszönhetően az ott tapasztalható folyamatos pörgésnek és tartaloméhségnek.

Milyen típusú videók jelennek meg az oldaladon? Szakmába vágó, edukációs vagy inkább vicces tartalmak?

Úgy látom, hogy az én közönségem leginkább a szakmába vágó, ismeretterjesztő és az edukációs videókra fogékony. Ennek kifejezetten örülök, mert így nem vagyok rákényszerülve, hogy erőltetetten vicces videókat készítsek, amelyek könnyen kellemetlenné és nevetségessé is válhatnak. A humor persze nem áll messze tőlem, így ahol helye van, ott természetesen azt is csempészek egy kicsit a videóimba, de csak finoman, elegánsan, semmiképp sem túltolva a dolgot. Hiszen sommelier vagyok, nem pedig egy önjelölt humorista.

Mi lehet ezzel a célja egy sommeliernek, és hova lehet vele fejlődni?

A célom egyértelmű: minél több emberhez eljuttatni a bor pozitív előjelű üzenetét. Azaz edukálni a hallgatóságot, és szerény lehetőségeimmel hozzájárulni a hazai borkultúra felemelkedéséhez. És hogy hova lehet vele fejlődni? Hiszek benne, hogy magas szintre. A visszajelzések nagyon pozitívak.

Milyen nagy dobására készülsz?

Jelenleg egy hazánkban még teljesen újszerű, online bortréning szervezésén dolgozom az egyik barátommal. Ő az egyedülálló marketing, illetve a social media tudását teszi bele a projektbe, míg én a borszakmai ismereteket és tapasztalatokat hozom. Bárki jelentkezhet, aki szeretne többet megtudni a borról, illetve a borkultúráról. Az előzetes felmérések szerint három csoport érdeklődik leginkább a tréning iránt. Az jelentkezők egy része az üzleti élet területén dolgozik, ők szeretnének kompetensek lenni, ha borról van szó egy-egy hivatalos eseményen, mint az üzleti vacsorák, fogadások. Márpedig az ilyen jellegű eseményeken gyakori beszédtéma a bor, nem árt a tájékozottság. A másik a lelkes borbarátok csoportja, akik saját örömükre tanulnak a borról és kifejezetten élvezik a boros környezetet. Valamint a vendéglátásban dolgozók lesznek nagyobb számban jelen, ami teljesen érthető, hiszen ma már nem elég annyit tudni, hogy mitől fehér a fehérbor. Dicséretes, hogy a szakács kollégák igénye is megnőtt aziránt, hogy többet tudjanak, például egy borvacsora menüsorának összeállítása során tudják kamatoztatni ezt a tudást, sőt, bizonyos helyzetekben elengedhetetlen is lehet. A felszolgálókról nem is beszélve, hiszen ők azok, akik a borokat nemcsak felszolgálják, de ajánlják is a vendégeknek. Márpedig manapság már rengeteg az olyan vendég, aki könnyen zavarba tudja hozni a hiányos tudású felszolgálókat, és aki elvárja a pincérektől, hogy alapos ismeretük legyen a kínált borokról. Tudjanak megfelelő italpárosítást ajánlani az általuk választott étel mellé, vagy segítsenek azoknak, akik nem jártasak a borok világában. Ez a képzés mindannyiuknak nagy segítség lehet.

Mi az, ami változott a szakmádban? Hogyan lehet a felszínen maradni?

Rengeteg dolog változott az utóbbi néhány évtizedben. Ma már nem elég, ha valaki jó szakember. Az, hogy tökéletesen tudjon dekantálni egy bort, húsz éve még nyerő volt, ma már azonban önmagában édes kevés. Ha szeretnénk fejlődni és magasabb szintre jutni, ki kell lépnünk a komfortzónánkból és láthatóvá tenni magunkat a világ számára. Erre kínálnak tökéletes lehetőséget a különböző közösségi média felületek. Úgyhogy arra biztatom a fiatal kollégákat, hogy éljenek ezzel a lehetőséggel, mert 2023-ban szinte nélkülözhetetlen a boldoguláshoz. Nem könnyű, amíg megtalálja ebben is a saját hangját, stílusát az ember, de megéri, mert nagyon sokat tud lendíteni a pályafutáson.

Mesélj egy kicsit még a jövőbeli terveidről!

Sok munka és sok utazás. A munkától sosem féltem, sőt, mondhatni a lételemem. A családi utazásokat azonban alaposan elhanyagoltam, amióta a karrieremet építem. Ezen mindenképp változtatni fogok. Meggyőződésem, hogy az egészséges élethez és a szellemi kiegyensúlyozottsághoz hozzátartoznak az utazásaink alkalmával szerzett élmények is. Pótolhatatlanok.

Írjon véleményt